Стратегічна мета, поставлена перед адміністрацією, педагогічними працівниками та техперсоналом школи:
• формування нової шкільної філософії щодо дітей з особливостями психофізичного розвитку;
• реалізація та поширення моделі інклюзивного навчання цих дітей у Чернігівській спеціалізованій школі І-ІІІ ступенів "Надія";
• забезпечення нормативно-правової та навчально-методичної баз відповідно до Конвенції ООН про права дитини.
Що потрібно дослідити в процесі впровадження інклюзивної освіти:
• ступінь та умови компенсаторно-корекційного впливу на дитячу особистість, результативність цього впливу;
• динаміка соціально-психологічної інтеграції;
• наявність позитивних зрушень у розвитку ціннісних орієнтацій здорових дітей;
• динаміка становлення особистості (діти з особливими потребами та їхні здорові однолітки), здатність долати труднощі та досягати успіху.
Завдання, які поставила перед собою школа:
• вивчити соціально-психологічне підґрунтя організації спеціальних класів інклюзивного навчання;
• вивчити і встановити стартові індивідуальні показники розвитку дітей з особливостями психофізичного розвитку та їхніх здорових однолітків;
• дослідити вплив інтегрованого/інклюзивного навчання на дітей з особливостями психофізичного розвитку та їхніх однолітків;
• дослідити ефективні шляхи залучення дорослих до роботи в інтегрованих/ інклюзивних класах;
• розробити методичні рекомендації для педагогічних працівників інклюзивних класів щодо змісту і технологій навчання дітей з особливостями психофізичного розвитку та для батьків;
• розробити й реалізувати механізм забезпечення командного підходу для забезпечення навчально-виховного процесу;
• періодично висвітлювати результати експериментальної діяльності для ознайомлення з ними широкого кола громадськості, отримання зворотного зв'язку, внесення коректив у процес впровадження інклюзивної освіти задля його ефефктивності й продуктивності.
По-перше, потрібно зрозуміти, з чого починати.
По-друге, ознайомитися з нормативними документами.
На етапі перших кроків важливим є розуміння процесу впровадження інклюзивної освіти саме директором, так як безпосереднє керівництво функціонуванням класів з інклюзивним навчанням здійснює керівник загальноосвітнього навчального закладу.
Модель інклюзивної освіти в Чернігівській спеціалізованій школі "Надія"
Детальніше з описом моделі можна ознайомитись за посиланням Складові моделі інклюзивної освіти та Загальні рекомендації щодо організації інклюзивної освіти.
Важливим чинником ефективного впровадження інклюзивної освіти є робота соціально-психологічної служби навчального закладу.
Завдання соціального педагога щодо організації інклюзивного навчання в ЗНЗ
Завдання практичного психолога щодо організації інклюзивного навчання в ЗНЗ
Етапи системної роботи психолога
Перший етап. Проведення індивідуальної діагностики пізнавальної, особистісної та емоційно-вольової сфер психіки дітей. Виявлення учнів «групи ризику», які мають труднощі в навчанні, проблеми в поведінці чи ознаки емоційних розладів.
Другий етап. Проведення медико-психолого-педагогічного консиліуму щодо дітей «групи ризику». Розробка та затвердження індивідуальних програм психологічного супроводу школярів.
Третій етап. Реалізація програм психологічного супроводу школярів через проведення індивідуальних і колективних профілактичних і корекційно-розвивальних заходів, спрямованих на розв'язання таких проблем:
- корекція особистісної тривожності та нейтралізації комплексу неповноцінності учнів з особливостями психофізичного розвитку;
- корекція агресивності школярів;
- формування особистісної готовності школярів до вибору професії;
- розвиток пізнавальних процесів і емоційно-вольової сфери учнів з особливими освітніми потребами;
- проведення діагностичної та консультативної роботи з батьками вихованців закладу;
- розвиток творчого потенціалу школярів;
- профілактики емоційних і поведінкових розладів школярів;
- надання педагогам рекомендацій щодо оптимальних методів роботи з учнями, які мають особливості психофізичного розвитку;
- пошук і реалізація разом з дитиною шляхів вирішення її індивідуальних проблем (у навчанні, відносинах з оточенням, саморегуляції тощо).
Четвертий етап. Проведення діагностичних заходів для констатації результатів роботи психологічної служби. Визначення перспектив подальшого психологічного супроводу школярів з особливими освітніми потребами.
Завдяки роботі психологів не лише з учнями, а й з їхніми батьками, учителями та вихователями досягається взаємодоповнення дій фахівців і батьків щодо задоволення особливих освітніх потреб учнів з порушеннями психофізичного розвитку.
Медична реабілітація:
Психологічна реабілітація:
Соціально-педагогічна реабілітація:
Головним результатом соціально-педагогічної реабілітації є компетентнісна підготовленість школярів до досягнення життєвого успіху.
Рекомендовані літературні джерела
Напрями роботи медико-психолого-педагогічного консиліуму за кожним із видів реабілітації
- всебічна, поглиблена та систематична діагностика стану здоров'я школярів;
- проведення профілактичних і лікувально-оздоровчих заходів;
- організація реабілітаційно-доцільного розпорядку дня у варіативних заходах: оздоровчих прогулянках, лікувальній та оздоровчій гімнастиці, групах здоров'я, днях здоров’я, організації фізкультурних пауз під час проведення уроків та самопідготовок, пропаганді та привчанні до здорового способу життя, навчанні методів і прийомів самодопомоги, боротьби з хворобою;
- корекція впливу несприятливих зовнішніх чинників;
- організація здоров'я зберігаючого фізичного та трудового виховання;
- організація роботи школи санітарно-гігієнічної освіти та самореабілітації;
- підвищення вітального потенціалу дитини за допомогою фізіотерапевтичних засобів.
Психологічна реабілітація:
- проведення особистісно зорієнтованої та соціометричної психодіагностики;
- організація індивідуальних психологічних занять зі школярами;
- проведення тренінгів спілкування, особистісного зростання, рольових ігор, спрямованих на оптимізацію психологічного мікроклімату в дитячих колективах;
- контроль та оптимізація навчальних навантажень;
- зняття психоемоційного перенавантаження учнів;
- забезпечення психологізації навчального процесу, розвиток психологічної культури суб'єктів освітньо-реабілітаційного процесу.
Соціально-педагогічна реабілітація:
- діагностика навчальних і соціальних труднощів вихованців;
- визначення зони найближчого розвитку й потенційних можливостей дитини;
- вирішення проблем соціально-педагогічної адаптації вихованців;
- усунення прогалин у пізнавальному розвитку шляхом індивідуальної корекційно- розвивальної роботи;
- профілактична робота з дітьми групи ризику та корекція їхньої поведінки;
- соціально-трудова адаптація;
- індивідуалізація навчального процесу відповідно до особливих освітніх потреб школярів;
- проведення додаткових заходів, спрямованих на підвищення мотивації учнів до навчання;
- розвиток життєвої компетентності вихованців за рахунок застосування життєтворчих технологій організації навчально-виховного процесу;
- педагогічний супровід самоосвіти, самовиховання, професійного та життєвого самовизначення школярів.
Головним результатом соціально-педагогічної реабілітації є компетентнісна підготовленість школярів до досягнення життєвого успіху.
Рекомендовані літературні джерела
Немає коментарів:
Дописати коментар