Опис технології досвіду



Стратегічна мета, поставлена перед адміністрацією, педагогічними працівниками та техперсоналом школи:


формування нової шкільної філософії щодо дітей з особливостями психофізичного розвитку;
реалізація та поширення моделі інклюзивного навчання цих дітей у Чернігівській спеціалізованій школі І-ІІІ ступенів "Надія";
забезпечення нормативно-правової та навчально-методичної баз відповідно до Конвенції ООН про права дитини.

Що потрібно дослідити в процесі впровадження інклюзивної освіти:


ступінь та умови компенсаторно-корекційного впливу на дитячу особистість, результативність цього впливу;
динаміка соціально-психологічної інтеграції;
наявність позитивних зрушень у розвитку ціннісних орієнтацій здорових дітей;
динаміка становлення особистості (діти з особливими потребами та їхні здорові однолітки), здатність долати труднощі та досягати успіху.

Завдання, які поставила перед собою школа:


вивчити соціально-психологічне підґрунтя організації спеціальних класів інклюзивного навчання;
вивчити і встановити стартові індивідуальні показники розвитку дітей з особливостями психофізичного розвитку та їхніх здорових однолітків;
дослідити вплив інтегрованого/інклюзивного навчання на дітей з особливостями психофізичного розвитку та їхніх однолітків;
дослідити ефективні шляхи залучення дорослих до роботи в інтегрованих/ інклюзивних класах;
розробити методичні рекомендації для педагогічних працівників інклюзивних класів щодо змісту і технологій навчання дітей з особливостями психофізичного розвитку та для батьків;
розробити й реалізувати механізм забезпечення командного підходу для забезпечення навчально-виховного процесу;
періодично висвітлювати результати експериментальної діяльності для ознайомлення з ними широкого кола громадськості, отримання зворотного зв'язку, внесення коректив у процес впровадження інклюзивної освіти задля його ефефктивності й продуктивності.

По-перше, потрібно зрозуміти, з чого починати.


По-друге, ознайомитися з нормативними документами.

На етапі перших кроків важливим є розуміння процесу впровадження інклюзивної освіти саме директором, так як безпосереднє керівництво функціонуванням класів з інклюзивним навчанням здійснює керівник загальноосвітнього навчального закладу.

Модель інклюзивної освіти в Чернігівській спеціалізованій школі "Надія"



Детальніше з описом моделі можна ознайомитись за посиланням Складові моделі інклюзивної освіти та Загальні рекомендації щодо організації інклюзивної освіти.

Важливим чинником ефективного впровадження інклюзивної освіти є робота соціально-психологічної служби навчального закладу.

 Завдання соціального педагога щодо організації інклюзивного навчання в ЗНЗ



Завдання практичного психолога щодо організації інклюзивного навчання в ЗНЗ



Етапи системної роботи психолога


Перший етап. Проведення індивідуальної діагностики пізнавальної, особистісної та емоційно-вольової сфер психіки дітей. Виявлення учнів «групи ризику», які мають труднощі в навчанні, проблеми в поведінці чи ознаки емоційних розладів. 

Другий етап. Проведення медико-психолого-педагогічного консиліуму щодо дітей «групи ризику». Розробка та затвердження індивідуальних програм психологічного супроводу школярів.

Третій етап. Реалізація програм психологічного супроводу школярів через проведення індивідуальних і колективних профілактичних і корекційно-розвивальних заходів, спрямованих на розв'язання таких проблем:
  • корекція особистісної тривожності та нейтралізації комплексу неповноцінності учнів з особливостями психофізичного розвитку;
  • корекція агресивності школярів;
  • формування особистісної готовності школярів до вибору професії;
  • розвиток пізнавальних процесів і емоційно-вольової сфери учнів з особливими освітніми потребами;
  • проведення діагностичної та консультативної роботи з батьками вихованців закладу;
  • розвиток творчого потенціалу школярів;
  • профілактики емоційних і поведінкових розладів школярів;
  • надання педагогам рекомендацій щодо оптимальних методів роботи з учнями, які мають особливості психофізичного розвитку;
  • пошук і реалізація разом з дитиною шляхів вирішення її індивідуальних проблем (у навчанні, відносинах з оточенням, саморегуляції тощо). 

Четвертий етап. Проведення діагностичних заходів для констатації результатів роботи психологічної служби. Визначення перспектив подальшого психологічного супроводу школярів з особливими освітніми потребами.

Завдяки роботі психологів не лише з учнями, а й з їхніми батьками, учителями та вихователями досягається взаємодоповнення дій фахівців і батьків щодо задоволення особливих освітніх потреб учнів з порушеннями психофізичного розвитку.

Напрями роботи медико-психолого-педагогічного консиліуму за кожним із видів реабілітації


Медична реабілітація:
  • всебічна, поглиблена та систематична діагностика стану здоров'я школярів;
  • проведення профілактичних і лікувально-оздоровчих заходів;
  • організація реабілітаційно-доцільного розпорядку дня у варіативних заходах: оздоровчих прогулянках, лікувальній та оздоровчій гімнастиці, групах здоров'я, днях здоров’я, організації фізкультурних пауз під час проведення уроків та самопідготовок, пропаганді та привчанні до здорового способу життя, навчанні методів і прийомів самодопомоги, боротьби з хворобою;
  • корекція впливу несприятливих зовнішніх чинників;
  • організація здоров'я зберігаючого фізичного та трудового виховання;
  • організація роботи школи санітарно-гігієнічної освіти та самореабілітації;
  • підвищення вітального потенціалу дитини за допомогою фізіотерапевтичних засобів.

Психологічна реабілітація:
  • проведення особистісно зорієнтованої та соціометричної психодіагностики;
  • організація індивідуальних психологічних занять зі школярами;
  • проведення тренінгів спілкування, особистісного зростання, рольових ігор, спрямованих на оптимізацію психологічного мікроклімату в дитячих колективах;
  • контроль та оптимізація навчальних навантажень;
  • зняття психоемоційного перенавантаження учнів;
  • забезпечення психологізації навчального процесу, розвиток психологічної культури суб'єктів освітньо-реабілітаційного процесу.

Соціально-педагогічна реабілітація:
  • діагностика навчальних і соціальних труднощів вихованців;
  • визначення зони найближчого розвитку й потенційних можливостей дитини;
  • вирішення проблем соціально-педагогічної адаптації вихованців;
  • усунення прогалин у пізнавальному розвитку шляхом індивідуальної корекційно- розвивальної роботи;
  • профілактична робота з дітьми групи ризику та корекція їхньої поведінки;
  • соціально-трудова адаптація;
  • індивідуалізація навчального процесу відповідно до особливих освітніх потреб школярів;
  • проведення додаткових заходів, спрямованих на підвищення мотивації учнів до навчання;
  • розвиток життєвої компетентності вихованців за рахунок застосування життєтворчих технологій організації навчально-виховного процесу;
  • педагогічний супровід самоосвіти, самовиховання, професійного та життєвого самовизначення школярів.

Головним результатом соціально-педагогічної реабілітації є компетентнісна підготовленість школярів до досягнення життєвого успіху. 


Рекомендовані літературні джерела

Немає коментарів:

Дописати коментар