Інформаційний блок

Тема досвіду: 

Школа щасливого дитинста: від інклюзії до синергії


Актуальність: 


Починаючи з 2016 року на базі Чернігівської спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів "Надія" започатковано впровадження інклюзивної освіти. На даний момент це єдина школа в Чернігівському районі, яка надає відповідні послуги, тому на плечі педагогічного колективу лягла подвійна відповідальність  забезпечити надання якісних освітніх послуг дітям з особливими освітніми потребами та акумулювати отримані знання й досвід, щоб мати змогу ділитися ним з колегами, до  школи яких рано чи пізно також прийдуть дітки, які потребують підвищеної уваги і турботи.

Стаття 3 Конституції України визнає людину найвищою соціальною цінністю, а її права – пріоритетними у державній та соціальній політиці. Зрозуміло, що це стосується всіх верств населення України, в тому числі й дітей з обмеженими можливостями.

Із самого початку існування людства були особи, які потребували особливої уваги інших членів суспільства. Це діти, особи похилого віку, люди, які мали проблеми зі здоров’ям або набули ознаки інвалідності від народження чи пізніше, в результаті боротьби за виживання. Можливо, у первісному суспільстві в умовах природного відбору такі люди здебільшого гинули, але пізніше, коли цивілізація досягла певного рівня, ставлення до них поступово змінювалося.

Це, зокрема, стосується і прав дітей з обмеженими можливостями, які дотепер не були виокремленні та розглянуті з історико-правової точки зору. Здебільшого науковим інтересом правознавців були охоплені історичні передумови становлення прав людини взагалі та рідше – прав дитини. 

Реалізація дитиною з обмеженими можливостями своїх прав в повній мірі є передумовою формування повноцінної особистості (у тій мірі, у якій це можливо у кожному конкретному випадку) у дорослої людини. 

ЮНЕСКО розглядає інклюзію як підхід, що «динамічно розвивається, полягає в позитивному ставленні до різноманітності учнів і в сприйнятті їхніх індивідуальних особливостей не як проблеми, а як можливості для збагачення процесу пізнання». Тому рух у напрямі інклюзії — це не лише технічна або організаційна зміна, а й особлива філософія. 

Інклюзія (від Inclusion — «включення») — процес збільшення ступеня участі всіх громадян у соціальному житті. Це політика й процес, що дає можливість всім дітям брати участь у всіх програмах.

Інклюзивна освіта — це система освітніх послуг, що ґрунтується на принципі забезпечення основного права дітей на освіту та права здобувати її за місцем проживання, що передбачає навчання дитини з особливими освітніми потребами в умовах загальноосвітнього закладу.

Синергія (від грец. συνεργία — (грец. σύν) разом; (грец. ἔργον) той, що діє, дія) — це сумарний ефект, який полягає у тому, що при взаємодії двох або більше факторів їхня дія суттєво переважає ефект кожного окремого компонента у вигляді простої їхньої суми.

Таким чином, вважаємо, що актуальним на сьогоднішній день є не просто впровадження інклюзивної освіти у закладах освіти, а така співпраця педагогічного колективу, учнів та батьків, що дозволить у результаті говорити про синергію.


Загальні цілі та завдання впровадження інклюзивної освіти у навчальному закладі:

Цілі:

  • організація навчально-виховного процесу, який би задовольняв освітні потреби всіх дітей;
  • розробка системи надання спеціальних освітніх і фахових послуг для дітей з особливими освітніми потребами;
  • створення позитивного клімату у шкільному середовищі та поза його межами.
Завдання: 
  • розробити принципові положення проекту у системі освітніх послуг, зокрема: адаптацію навчальної програми та плану, фізичного середовища, методів і форм навчання, використання ресурсів, які надає громада, залучення батьків;
  • проаналізувати наявні ресурси для підвищення рівня кваліфікації вчителів і батьків;
  • надати можливість учителям і батькам, ознайомитися з планом роботи та вислухати їх: пропозиції щодо розподілу людських і фінансових ресурсів;
  • систематично допомагати одне одному, використовуючи колективні методи вирішення проблем;
  • звертати увагу на всі досягнення й цікаві ідеї з даної тематики і розвивати їх, акумулювати отриманий досвід для подальшої рефлексії, поширювати накопичені знання.

Тривалість роботи над проектом:

Робота з дитиною розпочата з 2013-2014 н. р. (за звичайними навчальними програмами).

У рамках інклюзивного класу проект розраховано на наступний період: 2016 - 2021 рр.

Немає коментарів:

Дописати коментар